17. Formák kiegyensúlyozása

Betűtervezési alapok

Formák kiegyensúlyozása

Ha a ‚b‘ betű mindkét betűszemét ugyanakkorára tervezzük, a felső otikailag nagyobbnak fog tűnni. Csámpásan fog kinézni a betű, mintha el akarna dőlni. Sokkal kiegyensúlyozottabb lesz a betű, ha a felső szemet kisebbre vesszük. A ‚B‘ szemének viszont nem feltétlenül kell akkorának lennie mint a ‚P‘-ének. Ha ugyanakkorára csinálnánk, túl széles maradna a ‚P‘ oldalsó része. Ezért kell a fekete és a fehér arányát betűről betűre meghatározni. Ugynakkor valamiféle kapcsolatnak kell lennie ‚P‘ és ‚B‘ negatív terei között.

Hogy is készül a kis ‚r‘ betű? Az biztos hogy nem úgy hogy ‚n‘ betűnek amputáljuk a lábát (szárát). Az oly módon létrehozott ‚r‘ betű eléggé karakter nélküli és gyenge lenne. Sokkal karakteresebb képet kapunk, ha engedjük hogy az ‚r‘ végződése kövesse a vízszintes olvasási irányt. Így sokkal nyitottabb képet ad és a negatív tér a jobb oldalon jobban kiegyensúlyozza a betűt. Így a betűkép ritmusát sem fogja zavarni, mivel a jobb karja az ‚r‘-nek kisebb lehet és az egész betűt keskenyebbre lehet tervezni. Az is elképzelhető, hogy az ‚r‘ felső zúgában lévő kis negatív tér formáját is módosítani kell, hogy csökkentsük a hasonlóságot az ‚n‘ betűvel, így kevésbé lesz majd összetéveszthető a két betű.

Előző

Következő

Tartalomjegyzék

1. Azonos méretet mindennek
2. Betű terminológia – szakkifejezések
3. Folytonos formák
4. Kalligráf eredet
5. Egalizálás
6. Fekete vs. fehér
7. Dőlt vs. kurzív
8. Egy mindenkiért
9. Olvashatóság
10. Arányok
11. Kis kapitálisok
12. Dísz, kacskaringókkal díszített betűk (swash caps)
13. Középmagasság
14. Kövér szöveg
15. Vázlatok digitalizálása
16. Másol, beilleszt?
17. Formák kiegyensúlyozása
18. Egalizálás, alámetszés
19. Ligaturák