4. Kalligráf eredet

Betűtervezési alapok

Kalligráf eredet

A felső sorban található betűket máskép szerkesztették mint az alsó sorban lévőket. Más kalligráfiai eredettel rendelkeznek. Nem az a lényeg, hogy az egyik talpas (mint a Times New Roman) vagy hogy nincsen talpa (mint például az Arial). Az eredeti technika a lényeg ahogyan a betűket szerkesztették, rajzolták.

A felső sorban lévőket hegyes tollal (kalligráfiai eszközzel) konstruálták. A kontrasztot a tollra gyakorolt változó nyomással hozták létre, nem pedig annak formájával. Így jött létre például az átmeneti Bodoni típus, de sans-serif típusok is hasonlóképpen születtek, mint például a Helvetica. Általában a legszélesebb vonalvastagság mindig függőleges. Ebből a szempontból nincs különbség a Bodoni és a Helvetica között. Mindkettőnek hasonló a szerkesztése, csak a kontraszt változik.

A betűk az alsó sorban eredendően vágott hegyű tollal lettek szerkesztve. A tollnak van egy keskeny és egy szélesebb része is. A betű kontrasztját nem nyomással hanem a tollhegy formájának segítségével hozták létre. A tollat 30 fokos szögben tartják a papíron, így a legszélesebb vonalvastagság nem függőleges, hanem valamennyire ferde lesz. A legvékonyabb részek sem lesznek teljesen vízszintesek. Többek között a Garamond és a Minion betűket szerkesztették így. Hasonlóan ezekhez, sans serif betűtípusok, mint például a Gill Sans is vágott tollú szerkesztésre vezethető vissza.

Ha még többet szeretne tudni a betűk eredetéről ajánlom Gerrit Noordzij (Szántó Tibor: A betű) könyvetit. A kifejtései és elméletei sok művében megtalálhatók. A ‚The Stroke of the Pen‘ egy jó kezdet lehet. Kisebb részét a műveinek online is olvashatod:

Előző

Következő

Tartalomjegyzék

1. Azonos méretet mindennek
2. Betű terminológia – szakkifejezések
3. Folytonos formák
4. Kalligráf eredet
5. Egalizálás
6. Fekete vs. fehér
7. Dőlt vs. kurzív
8. Egy mindenkiért
9. Olvashatóság
10. Arányok
11. Kis kapitálisok
12. Dísz, kacskaringókkal díszített betűk (swash caps)
13. Középmagasság
14. Kövér szöveg
15. Vázlatok digitalizálása
16. Másol, beilleszt?
17. Formák kiegyensúlyozása
18. Egalizálás, alámetszés
19. Ligaturák