5. Egalizálás

Betűtervezési alapok

Egalizálás

Néhány szót a betűk egalizálásáról. Sokkal fontosabb a betűk formájánál azok ritmusa. Azt a betűtípus ami a legszebb betűkből áll, de rosszul van egalizálva, nehéz olvasni. Fordított esetben, ha nem olyan szép egy betűtípus, de jól van egalizálva, az jól olvasható lesz. Ezért a ritmust meghatározni sokkal fontosabb mint az egyes formákat.

Sokkal inkább a negatív terek a betűk mellett és a betűkformákban határozzák meg a ritmust mint a betűk fekete formái. Ha sikerül egy jó ritmust vinned a szövegképedbe, akkor betű jobban olvasható lesz és kiegyensúlyozott végeredményt ad. Miközben a fekete formákat tervezed, figyelembe kell venned a köztes fehér tereket, mivel ezek fontosabbak mint maguk a fekete formák. Persze a fehér nem létezik fekete nélkül. Amit változtatsz a fehér formán, az máris befolyásolja a feketét. Ebből a szempotból az egyik sem fontosabb a másiknál.

Például kapcsolat van az ‚n‘ betű szárai közti tér és az i és n betűk közötti tér között (lásd ábra). A felső sorban látszik hogy az i és az n közötti tér sokkal kisebb mint az n lábai közötti tere. Az alsó sorban ez sokkal jobban kiegyenlített, és íly módon sokkal kiegyensúlyozottabb ritmusú és harmónikus szövegképet kapunk.

Ugyanez vonatkozik az ‚a‘ és az ‚e‘ betűknek a betűszemére. Erős összefüggés van a két forma között. Akkor alkotnak harmonikus képet, ha optikailag egyforma méretűek.

Előző

Következő

Tartalomjegyzék

1. Azonos méretet mindennek
2. Betű terminológia – szakkifejezések
3. Folytonos formák
4. Kalligráf eredet
5. Egalizálás
6. Fekete vs. fehér
7. Dőlt vs. kurzív
8. Egy mindenkiért
9. Olvashatóság
10. Arányok
11. Kis kapitálisok
12. Dísz, kacskaringókkal díszített betűk (swash caps)
13. Középmagasság
14. Kövér szöveg
15. Vázlatok digitalizálása
16. Másol, beilleszt?
17. Formák kiegyensúlyozása
18. Egalizálás, alámetszés
19. Ligaturák